Naše zariadenie má kapacitu 90 detí. Aby sa s takýmto počtom detí dalo zmysluplne pracovať, musí mať celé spoločenstvo systém. Na tento účel slúži režimový hodnotiaci systém správania a komunitný systém, čo zmanená, že spoločenstvo žije a spolupracuje ako celok s jasnou štruktúrou a cieľom.

 

Základným kameňom systému je režim dňa a týždňa. Obsahuje práva a povinnosti , hranice vzájomných vzťahov, oprimálne rozdelenie úloh a pravidelné usporiadanie činností. Poskytuje stabilitu a pravidelnú organizáciu dňa a týždňa. Komunitné denné stretnutia a týždenná hodnotiaca komunita (utorok), dávajú priestor na vyjadrenie názorov, spätnú väzbu, riešenie problémov. Priebeh komunity má štrukturovaný, riadený charakter. Má svoje pravidlá, rituály a program. Názor členov komunitného stretnutia má silu verejnej mienky, zvyšuje tlak na preberanie zodpovednosti za riešené problémy.

 

Súčasťou výchovy mimo vyučovania sú záujmové krúžky /10/, ktoré rozvíjajú špecifické zručnosti a poskytujú možnosť pozitívnej sebarealizácie. Tiež poskytujú priestor pre hry s terapeutickým významom.

 

V rámci odborného prístupu realizujeme skupinové terapeutické aktivity na riešenie osobných a vzťahových problémov, individuálne a skupinové formy práce zamerané na poradenstvo, relaxačné techniky, psychoterapiu využívajúcu systematický prístup /podpora silných stránok detskej osobnosti, hľadanie užitočných osobných cieľov a podpora pri ich dosahovaní v rámci režimu zariadenia), prvky dramatoterapie, arteterapie, pracovnej terapie, prácu s rodičmi s prvkami intervencie a terapie.

 

Hodnotiaci  systém správania /HSS/ dominuje celému komplexnému prístupu k dieťaťu. Využívame jeho diagnostickú a reedukačnú funkciu a tiež funkciu motivačného programátora správania  dieťaťa. U detí mladšieho školského veku vychádza z princípu kladného podmieňovania, kde základnou premennou je pozitívna incentíva (podnet-pohnútka) vo forme bodu (=odmena). Naopak, nepridelením bodu dochádza k prirodzenej situácii trestu (trest = nepridelenie odmeny). U detí staršieho školského veku uplatňujeme HSS na princípe modifikovaného kladného podmieňovania, ktorý má svoje pevné zákonitosti a je sučasťou vnútorného poriadku LVS. V týždennom hodnotení výsledný počet bodov predstavuje pre dieťa získané výhody, resp. nevýhody.

 

Podstatnou zložkou našej činnosti je poskytovanie vzdelávania podľa osnov ZŠ žiakom1.-9.ročníka  so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami. Školskú integráciu vymedzujeme ako integráciu v špeciálnej triede pre žiakov s rovnakým druhom postihnutia. Integrácia sa realizuje na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu a na základe písomného vyjadrenia Pedagogicko-psychologickej, alebo Špeciálno-pedagogickej poradne. Každé dieťa má vypracovný Indivudálny reedukačný program (IRP) v ktorom sa priebežne stanovujú metódy a vyhodnocujú výchovnovzdelávacie a terapeutické ciele u konkrétneho dieťaťa.

 

Dôležitou súčasťou individuálneho reedukačného porgramu je korekcia špecifických porúch učenia, realizovaná špeciálnym a liečebným pedagógom. Súčasťou odborného prístupu je aj logopedická strarostlivosť. Využívame tiež rôzne počítačové korektívne  programy na rozvoj pozornosti a rozumových spchopností. Už niekoľko rokov uplatňujeme metódy EEG-neurofeedback a Biofeedback, ktoré priamo ovplyvňujú centrálnu nervovú činnosť, podporujú zlepšovanie mozgovej činnosti, psychických funkcií a školských výkonov. V zmysle komplexnej starostlivosti realizujeme aj rodinné intervencie a terapiu, deti sú zaraďované do rôznych individuálnych a skupinových aktivít využívajúcich prvky hry, dramatický a výtvarný prejav, hudbu a prirodzené pohybové aktvity dieťaťa. Medzi obľúbené terapeutické aktvity patrí i canisterapia – kontakt so špeciálne vycivčeným psíkom.