Naše zariadenie má kapacitu 90
detí. Aby sa s takýmto počtom detí dalo zmysluplne pracovať, musí mať celé
spoločenstvo systém. Na tento účel slúži režimový hodnotiaci systém správania
a komunitný systém, čo zmanená, že spoločenstvo žije a spolupracuje
ako celok s jasnou štruktúrou a cieľom.
Základným kameňom systému je
režim dňa a týždňa. Obsahuje práva a povinnosti , hranice
vzájomných vzťahov, oprimálne rozdelenie úloh a pravidelné usporiadanie
činností. Poskytuje stabilitu a pravidelnú organizáciu dňa a týždňa.
Komunitné denné stretnutia a týždenná hodnotiaca komunita (utorok), dávajú
priestor na vyjadrenie názorov, spätnú väzbu, riešenie problémov. Priebeh
komunity má štrukturovaný, riadený charakter. Má svoje pravidlá, rituály
a program. Názor členov komunitného stretnutia má silu verejnej mienky,
zvyšuje tlak na preberanie zodpovednosti za riešené problémy.
Súčasťou
výchovy mimo vyučovania
sú záujmové krúžky /10/, ktoré
rozvíjajú špecifické zručnosti
a poskytujú
možnosť pozitívnej sebarealizácie. Tiež poskytujú
priestor pre hry
s terapeutickým významom.
V rámci odborného prístupu
realizujeme skupinové terapeutické aktivity na riešenie osobných
a vzťahových problémov, individuálne a skupinové formy práce zamerané
na poradenstvo, relaxačné techniky, psychoterapiu využívajúcu systematický
prístup /podpora silných stránok detskej osobnosti, hľadanie užitočných
osobných cieľov a podpora pri ich dosahovaní v rámci režimu
zariadenia), prvky dramatoterapie, arteterapie, pracovnej terapie, prácu
s rodičmi s prvkami intervencie a terapie.
Hodnotiaci systém správania /HSS/ dominuje celému
komplexnému prístupu k dieťaťu. Využívame jeho diagnostickú
a reedukačnú funkciu a tiež funkciu motivačného programátora
správania dieťaťa.
U detí mladšieho
školského veku vychádza z princípu
kladného podmieňovania, kde základnou
premennou je pozitívna incentíva (podnet-pohnútka)
vo forme bodu (=odmena).
Naopak, nepridelením bodu dochádza k prirodzenej
situácii trestu (trest =
nepridelenie odmeny). U detí staršieho
školského veku uplatňujeme HSS na
princípe modifikovaného kladného podmieňovania,
ktorý má svoje pevné
zákonitosti a je sučasťou vnútorného poriadku
LVS. V týždennom
hodnotení výsledný počet bodov predstavuje pre
dieťa získané výhody, resp. nevýhody.
Podstatnou zložkou našej činnosti
je poskytovanie vzdelávania podľa osnov ZŠ žiakom1.-9.ročníka so
špecifickými výchovno-vzdelávacími
potrebami. Školskú integráciu vymedzujeme ako
integráciu v špeciálnej
triede pre žiakov s rovnakým druhom postihnutia.
Integrácia sa realizuje
na základe písomnej žiadosti zákonného
zástupcu a na základe písomného
vyjadrenia Pedagogicko-psychologickej, alebo
Špeciálno-pedagogickej poradne.
Každé dieťa má vypracovný Indivudálny
reedukačný program (IRP) v ktorom sa
priebežne stanovujú metódy a vyhodnocujú
výchovnovzdelávacie
a terapeutické ciele u konkrétneho dieťaťa.
Dôležitou súčasťou individuálneho
reedukačného porgramu je korekcia špecifických porúch učenia, realizovaná
špeciálnym a liečebným pedagógom. Súčasťou odborného prístupu je aj
logopedická strarostlivosť. Využívame tiež rôzne počítačové korektívne programy na rozvoj pozornosti
a rozumových spchopností. Už niekoľko rokov uplatňujeme metódy
EEG-neurofeedback a Biofeedback, ktoré priamo ovplyvňujú centrálnu nervovú
činnosť, podporujú zlepšovanie mozgovej činnosti, psychických funkcií
a školských výkonov. V zmysle komplexnej starostlivosti realizujeme
aj rodinné intervencie a terapiu, deti sú zaraďované do rôznych
individuálnych a skupinových aktivít využívajúcich prvky hry, dramatický
a výtvarný prejav, hudbu a prirodzené pohybové aktvity dieťaťa. Medzi
obľúbené terapeutické aktvity patrí i canisterapia – kontakt so špeciálne
vycivčeným psíkom.